​이민우 담임목사의 목회 철학

이사야 43:7 "내 이름으로 불려지는 모든 자 곧 내가 내 영광을 위하여 창조한 자를 오게 하라 그를 내가 지었고 그를 내가 만들었느니라" 

 

목회 철학을 정립하는데 있어서 여전히, 주님께서 허락하신 소명은 저의 목회에 가장 핵심이라고 할 수 있는 "복음증거, 즉 전도와 선교"입니다. 

하지만 "전도와 선교"는 아무나 할 수 있는 것이 아니요, 하나님의 부르심을 받은 "교회"를 통하여 이루어져 왔다는 것이 말씀의 증거입니다. 

 

마지막 때에, 교회를 통하여 하나님의 나라가 완성이 될 텐데, 정작 교회가 주님 주신 사명, 즉 전도와 선교를 전심으로 다하지 않는다면 주님의 교회는 정체성을 잃어버리게 될 것입니다. 

 

이 교회의 정체성을 굳건하게 지키고 실행하기 위한, 저의 목회 철학은 초대교회의 역사를 토대로 세워지게 되었고, 이는 일곱가지로 말할 수 있습니다. 

 

  1. 성령의 인도함을 받는 목회 (행 1:12-14)

    • 예수님께서 지상명령을 허락하시고 승천하신 후, 제자들은 다른이들과 함께 모여 기도하였을 때, 성령의 임재하심이 있었고, 이로 인해 베드로는 하나님의 말씀을 깨닫게 됩니다. 사실 4복음서 전체를 봐도, 제자들이 예수님께 기도를 배우기도 했지만, 기도했다는 말은 기록되어 있지는 않습니다. 진정으로 기도한 것은 사도행전에 처음 기록이 되어 있고, 이 때부터 성령의 임재와 인도함을 받아 능력을 발하기 시작합니다.

    • 요한복음 14:26 "보혜사 곧 아버지께서 내 이름으로 보내실 성령 그가 너희에게 모든 것을 가르치고 내가 너희에게 말한 모든 것을 생각나게 하리라"   

    • 성령의 인도함을 받는 다는 것은 눈에 보이는 은사도 중요하겠지만, 요한복음 14:26절의 말씀처럼, 깨닫지 못하였던 하나님의 말씀이 깨달아 지고, 믿어지게 되는 것입니다.

    • 성령의 인도함을 받는 목회란 기도와 말씀으로 성령의 충만함을 입어, 하나님의 말씀이 먼저 깨달아져 내 것으로 되었을 때,삶에서 능력으로 나타나게 되는 목회를 말하는 것입니다.

    • 이를 위해 매일 말씀을 묵상하는 시간과, 주님과 교제하는 기도의 시간을 철저히 우선순위로 여기는 목회가 저의  첫번째 목회철학입니다.

       

  2. 나눔 목회 (행 3:6) 

    • 나눔 목회라 함은 구제를 생각할 수 있지만, 우선시 되어야 할 것은 "예수 그리스도를 나눔"을 이야기 합니다.  베드로를 포함한 제자들의 인생에 있어서 터닝포인트는 성령의 체험이었습니다. 그 이후, 이들의 삶에 세상의 기준과 가치는 더이상 우선순위가 되지 못하였습니다. 그들 안에는 예수 그리스도가 전부였기 때문입니다.

    • 나눔 목회는 예수 그리스도를 전하는 "전도와 선교"의 목회입니다.

    • 교회 안에서 수많은 프로그램들이 운영이 되어지는 것을 봅니다. 하지만 그 안에 "예수 그리스도"가 어떻게 드러나고 있는지 점검이 필요하지 않은지를 생각해 봅니다.

    • 나눔 목회는 교회 안에서 행하여 지는 모든 것이 "전도와 선교"에 포커스를 두고, 예수 그리스도의 이름이 드러날 수 있도록하여, 교회의 존재 목적을 드러내게 하는 목회가 저의 두번째 목회 철학입니다. 

       

  3. 겸손한 목회 (행 3:12-16)

    • 베드로가 예수 그리스도를 전했을 때, 앉은뱅이가 고침을 받자 사람들이 베드로와 요한을 주목할 때, 베드로는 단호히 자신은 철저히 감추고, 예수 그리스도만 드러냅니다.

    • 갈 2:20 "내가 그리스도와 함께 십자가에 못 박혔나니 그런즉 이제는 내가 사는 것이 아니요 오직 내 안에 그리스도께서 사시는 것이라 이제 내가 육체 가운데 사는 것은 나를 사랑하사 나를 위하여 자기 자신을 버리신 하나님의 아들을 믿는 믿음 안에서 사는 것이라"

    • 고전 15:10 "그러나 나의 나 된 것은 하나님의 은혜로 된 것이니" 

    • 목회자로서 어쩔 수 없이 공동체 앞에 나서야 하는 자리가 많이 있고, 그럴 때의도치 않게 사람들로 인해 세움을 받게 될 때가 많이 있습니다. 하지만 언제 어느때라도, 첫째 입술로 주의 은혜를 먼저 고백하고, 둘째 마음으로 교만함으로 죄짓지 않게 스스로를 쳐서 복종하는 것이 저의 세번째 목회철학입니다. 겸손한 목회는 나를 드러내지 않는 것입니다.

       

  4. 협력(소통)하는 목회 (행6:1-7)

    • 열두 사도가 기도와 말씀에 힘쓰기를 원하여 동역자를 세워 함께 동역할 때, 교회는 든든히 세워졌습니다.

    • 잠언 4:12 "한 사람이면 패하겠거니와 두 사람이면 맞설 수 있나니 세 겹 줄은 쉽게 끊어지지 아니하느니라"

    • 목회는 성령의 인도하심을 받은 리더가 비전을 선포함으로 나아가야 하겠지만, 그 비전을 함께 공유해 줄 성도가 없고, 함께 동역해줄 동역자가 없다면 '울리는 꾕과리'밖에 는 되지 않을 것입니다.

    • 마지막 시대에 사단은 교회를 무너뜨리기 위해 온갖 약점을 파고 듭니다. 이민 교회에서 지난 15년간 사역을 하면서 무너진많은 교회들의 약점 중 하나는 협력하는 목회가 잘 이루어지지 않았기 때문임을 보았습니다. 

    • 다시 말하면, 성도와 직분자와 목회자의 협력이 이루어 지지 않는 교회, 즉 '소통의 부재'로 인해 무너진 많은 교회들을 보면서, 목회에 반드시 필요한 부분은 '협력 즉 소통'임을 깨달았기에 '협력하는 목회'가 저의 네번째 목회철학입니다. 

       

  5. 예수님을 제한하지 않는 목회 (행 10:15)

    • 비록 베드로가 성령의 충만함을 입어 하나님의 말씀을 깨닫고, 순종하고, 겸손하였지만 여전히 깨어지지 않았던 부분이 있었습니다. 예수님은 고넬료 사건을 통하여서 베드로가 제한한 성령에 대한 생각의 패러다임을 바꾸어 주셨습니다.

    • 히 11:1 "믿음은 바라는 것들의 실상이요 보이지 않는 것들의 증거니"  

    • 예수님을 제한하지 않는 목회란 내 생각과 경험을 의지하지 않고, 주의 비전을 받으면 '믿음의 순종을 통한 모험'을 할 수 있어야 한다는 것입니다.

    • '보고 믿는 것이 아니라 보지 않고 믿는 복된 믿음'을 가지고 목회를 하는 것이 저의다섯번째 목회철학입니다. 

       

  6. 그리스도인을 배출하는 목회 (행 11:26)

    • 바나바와 사울이 안디옥에서 복음으로 교회의 성도들을 가르쳤을 때, 사람들로 하여금 성도들이 '그리스도인'이라 불림받게되었습니다.

    • 그리스도인들은 예나 지금이나 여전히 세상으로부터 지탄을 받고 있습니다. 하지만 예전과 지금의 다른 모습은 그리스도인들이 '그리스도인의 영향력'을 완전히 상실해 버렸다는 것입니다.

    • 행 20:26 "내가 달려갈 길과 주 예수께 받은 사명 곧 하나님의 은혜의 복음을 증언하는 일을 마치려 함에는 나의 생명조차조금도 귀한 것으로 여기지 아니하노라"

    • '그리스도인의 영향력'을 상실 해 버린 이유는, 복음이 자신의 삶에 어떤 영향력이 있는지, 이전 세대들로부터 제대로 배우지도 못했고, 체험하지도 못했기 때문입니다. 이는 다른 말로 하면, '믿음의 유산이 상실된 시대' 라고 할 수 있습니다.

    • 그렇기에 그리스도인을 배출하는 목회란 세대를 이어 믿음의 유산을 물려줄 수 있는 가르침과 본을 보여, 그리스도인들이 배출 되는 목회를 하는 것이 저의 여섯번째 목회철학입니다.

       

  7. 자족하는 목회 (빌4:11-12)

    • 목회자에게 있어서 꼭 필요한 것 중 하나는 상황에 흔들리지 말아야 한다는 것임을 지금까지의 목회 경험을 통하여 배웠습니다.

    • 그렇기에 저는 사도행전의 말씀을 바탕으로 나의 목회의 철학을 삼았고, 사도바울의 빌립보서에서의 이 고백을 마지막 목회철학으로 삼아 어떤 상황과 형편과 처지에 있던지, 그리스도를 바라보는 믿음을 가지고, 주님 주신 지금의 이 시간에 감사하며 목회를 하길 원합니다.

    • 고린도후서 12:9 "나에게 이르시기를 내 은혜가 네게 족하도다 이는 내 능력이 약한 데서 온전하여짐이라 하신지라 그러므로 도리어 크게 기뻐함으로 나의 여러 약한 것들에 대하여 자랑하리니 이는 그리스도의 능력이 내게 머물게 하려 함이라"

    • 내가 처한 상황가운데 하나님의 능력이 나타나는 것은, 내가 내 자신을 잘 알기에 나의 능력이 아니라, 주님의 능력임을 믿음으로, 어떤 상황에서도 자족하며 목회를 하고자 하는 것이 제 마지막 일곱번째 목회 철학입니다.

In establishing my philosophy of ministry, I would have to say that it is centered on the clear calling that the Lord has given me – the preaching of the Good News, in other words, evangelism and missions. 

The Word teaches us that “evangelism and mission” is not something that anyone can do, but that it is an undeserved privilege given by Jesus Christ to the church, a people that God has called to Himself for His glory.

 

God’s chosen instrument to bring His kingdom on earth is the local church, and in order to do that, the church must proclaim the Gospel of Jesus Christ.  The church would no longer be the church if it failed to fulfill the Great Commission that our Lord has given us.

 

My philosophy of ministry is to go back to the basics and seek to recover the most basic elements of what makes the church Christ’s body and God’s chosen people.  As we study the early church, we can see what some of these non-negotiables of the local church ministry are.

 

1. Ministry led by the Holy Spirit (Acts 1:12-14)

- After Jesus gave the Great Commission to His disciples and ascended to heaven, the disciples gathered to pray.  As they prayed, the Holy Spirit came upon them, and Peter came to understand the Word of God. In fact, if you look at the entire 4 Gospels, we see that Jesus taught the disciples how to pray, but there is no record of them actually praying.  This is not to say that they didn’t pray, but the first time we see the disciples crying out to God in faith is in the book of Acts.  After the disciples are filled with and guided by the Holy Spirit, the church begins to fulfill God’s mission with power.

- To be led by the Holy Spirit means more than manifesting the spiritual gifts in visible ways.  Like it says in John 14:26, the Spirit inspires and illuminates us to truly understand and believe God’s Word for what it truly is.

- A ministry led by the Holy Spirit refers to a ministry in which by the Spirit’s help, we truly understand the Word of God and make it our own.  Once we live out God’s truth in our daily lives, God’s power works in us and through us.

- To this end, the most important thing in my philosophy of ministry is to make God’s Word and fulness of the Spirit central.  I must prioritize meditation on the Word, prayer, and deep communion and fellowship with the Lord every day.

 

2. Sharing ministry (Acts 3:6)

-  When you think of the word “sharing”, the first thing that comes to mind is mercy ministry – meeting felt needs.  What I would like to focus on is on sharing what is most important – Jesus Christ.  The turning point in the lives of his disciples, including Peter, was experiencing the fulness of the Holy Spirit.  From that point on, the world's values and standards ​​were no longer what they lived for and shaped their lives.  Jesus Christ became their everything.

- Sharing ministry is a ministry of “evangelism and mission” through which we share Jesus Christ.

-  Churches often run many programs, but at times the servant leaders forget to examine whether Jesus Christ is shared through each and every one of these events and programs.

- Sharing ministry focuses on “evangelism and mission” in everything that is done in the church, so that the name of Jesus Christ is proclaimed and exalted, which is the end for which God saved His church.

 

3. Humble ministry (Acts 3:12-16)

- When Peter preached Jesus Christ, the lame man was healed. Peter and John did not exalt themselves but did everything possible to hide behind the cross of Jesus Christ and exalt Him alone (John 3:30).

- Pastors are public figures.  They often have to stand before large groups of people to preach God’s Word, and there are many times when you are recognized and praised by people. The third point of my philosophy of ministry is to preach the Lord's unmerited grace with my words and my life, to discipline myself so that I don't fall into the fatal sin of pride (1 Cor. 9:27). God calls us to be humble servants, glorifying Him and not ourselves.

 

4. Cooperative (communicative) team ministry (Acts 6:1-7)

- When the twelve apostles wanted to focus on the ministry of prayer and the Word, they trained up a team of co-workers, and the church was firmly established.

- In pastoral ministry there must be a leader who is guided by the Holy Spirit that proclaims the vision and direction of the church, but if there are no other members and servant leaders that are convicted by the same vision that seeks to serve Jesus Christ and His church, that leader will be nothing more than a clanging cymbal.

- In the last days, Satan tries to exploit every weakness to destroy the church. During my 15 years of ministry in various immigrant churches, I have seen that one of the key weaknesses of many churches that have failed is the lack of cooperation, communication, and teamwork.

- The fourth core value of my philosophy of ministry is cooperative, communicative, team ministry.  I have seen too many times that entire churches collapse when its members, servant leaders, and pastors cannot work together because of a lack of cooperation, communication, and teamwork.

 

5. A ministry that does not limit Jesus (Acts 10:15)

- Although Peter was filled with the Holy Spirit, humbled himself, and understood and obeyed the Word, God still had to break Peter and teach him that he was limiting Jesus.  Through the case of Cornelius, Jesus changed broke through Peter’s rigid paradigm and showed him His plans and His kingdom were much greater than he thought.

- A ministry that does not limit Jesus means that you do not rely on your limited intelligence and experiences, but are willing go beyond your comfort zone and endeavor into unchartered territories when it is the Spirit that is leading you there.

- My fifth pastoral philosophy is to minister with the 'blessed faith of those who have not seen, and yet have believed' (John 20:29).

 

6. A ministry that raises up true Christians (Acts 11:26)

- When Barnabas and Saul preached the Gospel at Antioch and new disciples were made, people started calling them “Christians” for the first time.

- Christians have always faced great opposition from the world.  Unfortunately, what is different now is that Christians have completely lost their positive influence, and are no longer living as “salt and light.”

- I believe that there is a crisis in the church – many believe they are Christians when they do not understand the Gospel and they do not know the true and living God.  We can say that true saving faith has not been passed down from generation to generation.

- Therefore, the sixth core value of my philosophy of ministry is to raise up true disciples of Jesus that preach the Gospel through word and deed, with the hopes that these Christians living testimonies would plant the Gospel seed of faith that bears fruit in the lives of our future generations.

 

7. Content ministry (Philippians 4:11-13)

- I have learned from my experience serving as a pastor that one of the essential things for a pastor is to have a steadfast faith that is not easily shaken by our circumstances.

- Echoing the words of the Apostle Paul, I want to be grateful and content regardless of the circumstances.  I want to fix my eyes on Jesus, thanking Him for every minute, and serve as a pastor with content and grateful heart.

- I know myself well – my weaknesses and my limitations.  That is why I rely on His strength and trust that even in the most adverse of circumstances, He will be all I need.  His strength is made perfect in my weakness.  So I will be content and thankful always.  This is the seventh core value of my ministry philosophy.

 

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